clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Technické regule F1

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 26.2.2004, 09:35

počet komentářů: 0


Šasi
Rozměry šasi každého monopostu se musí řídit příslušnými nařízeními.
Celková šíře vozu včetně pneumatik nesmí překročit 180 centimetrů. Tento rozměr se měří s pneumatikami nahuštěnými na 1,4 atmosféry.
Předek vozu nesmí být více než 120 cm od středu náboje předních kol, zatímco zadní část vozu nesmí být delší než 50 cm od středu náboje zadních kol. Žádná část karosérie nesmí být výše než 95 cm nad referenční rovinou.
Váha monopostu nesmí být během kvalifikace menší než 605 kilogramů. V ostatních případech nesmí být váha menší než 600 kilogramů. Zátěž může být použita za předpokladu, že jsou k jejímu odstranění potřeba nástroje. Musí být možné upevnit plomby, pokud je to považováno technickým delegátem FIA za nezbytné.

Podvozek
Podvozek vozu musí být od konce předních kol k zadní ose plochý. Toto opatření bylo zavedeno s cílem snížit rychlost v zatáčkách a zabránit návratu přísavného efektu používaného koncem sedmdesátých a počátkem osmdesátých let. Dnes využívají konstruktéři pro zvýšení přítlačné síly generované křídly difusér umístěný na zádi vozu. Difusér urychluje proudění vzduchu pod monopostem a tím zvyšuje přítlak.

Pneumatiky
Během závodního víkendu nesmí žádný pilot použít více než čtyřicet suchých pneumatik a dvacet osm mokrých pneumatik. Z čtyřiceti suchých pneumatik jich dostane každý jezdec přiděleno dvanáct (šest předních a šest zadních) pro použití během prvního dne volných tréninků. Tyto pneumatiky nesmí být v průběhu závodního víkendu použity. Ne více než osm (čtyři přední a čtyři zadní) z dvanácti pneumatik alokovaných pro první den volných tréninků smí mít stejnou specifikaci. Počínaje sezónou 2004 si musí týmy zvolit pneumatiku na celý zbytek závodního víkendu nejpozději do 9:00 v sobotu.
Každá přední suchá pneumatika, pokud je nová, musí mít čtyři drážky, umístěné symetricky okolo osy běhounu. Tyto drážky musí být na styčné ploše nejméně 14 mm široké a mohou se rovnoměrně zužovat až na 10 mm. Hloubka drážek musí být nejméně 2,5 mm po celém průřezu drážky. Vzájemná vzdálenost středů drážek činí 50 mm (+/- 1 mm). Šířka běhounu předních pneumatik nesmí překročit 270 mm. Výše uvedené rozměry budou ověřovány na pneumatice nasazené na kolo a nahuštěné na 1,4 atmosféry.
Mokrá pneumatika je taková pneumatika, která byla navržena pro použití na mokré nebo vlhké trati. Šíře kontaktní plochy všech mokrých pneumatik, pokud jsou nové, nesmí překročit 280 mm2 v případě předních pneumatik a 440 mm2 v případě pneumatik zadních. Kontaktní plocha bude měřena na libovolné části symetrické se středem pneumatiky a která měří 200 mm x 200 mm v případě přední pneumatiky a 250 mm x 250 mm v případě pneumatiky zadní. Pro účely testu budou započítány pouze plochy, jejichž hloubka je větší než 2,5 mm. Před použitím během závodního víkendu musí každý dodavatel pneumatik poskytnout technického delegáta s výkresem každého typu mokré pneumatiky, kterou zamýšlí nasadit, v reálné velikosti. S výjimkou dne, ve kterém se jde závod, mohou být mokré pneumatiky použity pouze tehdy, pokud byla trať prohlášena ředitelem závodu za mokrou. Po zbytek příslušného tréninku nebo kvalifikace není volba pneumatik omezena.

Motor
Smí být použit pouze čtyřtaktní pístový motor s vnitřním spalováním. Objem agregátu nesmí překročit 3000 kubických centimetrů. Přeplňování je zakázáno. Motory musí mít deset válců kruhového průřezu. Motor nesmí mít více než pět ventilů na válec.
Od sezóny 2004, poprvé v historii Formule 1, musí motor vydržet po celý závodní víkend. Před tím, než vstoupila nová nařízení v platnost, docházelo často před druhou kvalifikací k výměně motoru. Toto nové nařízení s cílem snížit náklady, může mít vliv na pozici vozu na startu. Pokud by během víkendu muselo dojít k výměně motoru, bude takto postižený vůz do závodu startovat z o deset pozic horšího místa, než vybojoval v kvalifikaci.

Převodovka
Všechny týmy používají poloautomatickou převodovku. Piloti tak nemusí při řazení používat pedál spojky. Jezdci používají páčky pod volantem - páčkou na jedné straně řadí nahoru a druhou dolů.
Monoposty jsou obvykle vybaveny maximálně povolenými sedmi rychlostmi. Teoretické minimum tvoří čtyři rychlosti. Všechny vozy musí být vybaveny zpátečkou, která nesmí být použita v boxové uličce, pokud je tato otevřená.

Zavěšení
Monoposty musí být vybaveny pružinovým zavěšením. Pouze interakce mezi koly a povrchem trati může vyvolávat pohyb zavěšení a všech jeho komponent. Aktivní zavěšení řízené počítačem je zakázáno. Aby byly chráněny jezdcovy nohy, nesmí žádná část zavěšení zasahovat do kokpitu.

Brzdy
Vozy musí být vybaveny duálním brzdovým systémem ovládaným jedním pedálem. Jezdec tak má možnost brzdit i v případě selhání jednoho brzdového systému. Jeden okruh brzdí přední kola, druhý pak kola zadní.
Regule zakazují použití podpůrných brzdových systémů jako například ABS nebo dynamické distribuce brzdné síly mezi koly s cílem stabilizace vozu. Jezdec může ovládat rozložení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou a obráceně.

Palivo
Týmy musí používat bezolovnatý benzín podobného chemického složení, jako má benzín u čerpacích stanic. Použití aditiv je limitované. Povolená aditiva znamenají příležitost pro dílčí zvýšení výkonu.
Týmy musí na začátku sezóny dodat FIA vzorek deseti litrů paliva. Složení paliva se poté nesmí v průběhu sezóny měnit. Pokud by došlo ke zjištění rozdílu mezi původním složením a během roku náhodně odebíranými vzorky, bude to mít za následek diskvalifikaci.

Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li je pilot schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění tohoto testu znamená nemožnost řídit.
Všichni piloti musí být chráněni nehořlavým oblečením schváleným FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo, kuklu, kombinézu, rukavice a boty. Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného materiálu schopného odolávat plamenům po dobu nejméně 12 sekund.
FIA pravidelně kontroluje, že helmy používané piloty odpovídají nekompromisním bezpečnostním nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje, že každá přilba musí být vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.

Zdroj: FIA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Brawn: "Pravidla pro rok 2009 usnadní předjíždění." - 1.5.2008
Exkluzívně: všechny důležité změny pravidel pro rok 2008 - 22.3.2006
Na četné dotazy: vyjasnění ohledně penalizace za motory - 16.3.2006
Význam startovních světel - 12.3.2006
Význam vlajek - 11.3.2006

Reklama