clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Sportovní regule

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 26.2.2004, 10:40

počet komentářů: 0


Délka závodu
Délka každého závodu by měla být při odjetí plného počtu kol nejméně 305 kilometrů. Pokud by však závod nebyl dokončen během dvou hodin, stane se vítězem pilot jedoucí na průběžném prvním místě, pokud protnul cílovou čáru v kole, ve kterém bylo dosaženo dvouhodinového limitu. Cílová čára protíná trať i boxovou uličku.

Mistrovství světa
Pohár jezdců Mistrovství světa Formule 1 bude udělen jezdci, jenž získal nejvíce bodů. Do celkového hodnocení se započítávají všechny získané body. Udílení Poháru konstruktérů Mistrovství světa Formule 1 se řídí stejnými pravidly. V tomto případě dochází k sčítání bodů získaných oběma vozy jedné stáje. Pokud není výrobce šasi totožný s dodavatelem motoru, bude titul udělen prvně jmenovanému. V názvu týmu by měl být výrobce šasi vždy uveden jako první.
Body pro hodnocení obou titulů budou udělovány na základě výsledků každého závodu podle následujícího klíče:

1. místo - 10 bodů
2. místo - 8 bodů
3. místo - 6 bodů
4. místo - 5 bodů
5. místo - 4 body
6. místo - 3 body
7. místo - 2 body
8. místo - 1 bod

Noví účastníci
S výjimkou stájí, jejichž vozy získaly v předchozím ročníku Mistrovství světa Formule 1 body, musí všechny ostatní týmy předložit informace o velikosti společnosti, jejím finančním zajištění a schopnosti dostát předepsaným závazkům. Tým, který se v předchozím roce neúčastnil Mistrovství světa, musí spolu s žádostí o účast v šampionátu složit zálohu ve výši 48 miliónů dolarů. Tato částka bude vrácena ihned, pokud je žádost zamítnuta, nebo ve dvanácti měsíčních splátkách (včetně úroků) počínaje prvním závodem, kterého se tým zúčastnil za předpokladu, že splnil a nadále plní všechny požadavky. Pokud účastník nenastoupí v sezóně, do které se přihlásil, může odložit svou účast o jeden rok. Složená záloha bude v tom případě krácena o 12 miliónů dolarů a zbylá část vyplacena opět ve dvanácti měsíčních splátkách.

Incidenty
Incidentem se rozumí libovolná událost nebo série událostí, která se týká jednoho nebo více jezdců, nebo akce kteréhokoliv jezdce nahlášená ředitelem závodu závodním komisařům (nebo zaznamenána závodními komisaři a postoupena řediteli závodu k vyšetření), která způsobila: předčasný start jednoho nebo více vozů; kolizi; donutila jezdce opustit trať; nepovoleným způsobem zabránila předjížděcímu manévru; v rozporu s pravidly bránění jinému jezdci během předjíždění.
Je odpovědností závodních komisařů rozhodnout na základě zprávy nebo žádosti ředitele závodu, zda-li jezdec nebo jezdci zapletení do nehody mají být penalizováni. Závodní komisaři mohou udělit libovolný z následujících tří trestů a to každému z účastníků nehody:
a) trest projetí boxovou uličkou. Pilot musí opustit boxovou uličku a vrátit se d závodu aniž by zastavil v boxech
b) desetisekundovou penalizaci. Pilot musí zajet do boxů, zastavit u svých boxů na nejméně deset sekund a poté se vrátit zpět do závodu
c) pokles o deset pozic na startu v následujícím závodě.

Elektronická asistence
Pilot musí řídit vůz sám a bez cizí pomoci.

Testování
Z okruhů, na kterých se jezdí Grand Prix, se smí testovat pouze v Anglii, Itálii, Španělsku a Francii. Toto pravidlo se netýká okruhů, kde se Mistrovství světa nejezdí (Fiorano, Mugello a Jerez). Po dobu dvou týdnů před závodem je na těchto okruzích testování zakázáno. Jedinou výjimkou je Autodromo Nazionale di Monza.

Bezpečnost
Jezdec může opustit monopost pouze tehdy, pokud jej zanechá bez zařazené rychlosti nebo s odpojenou spojkou a s volantem na svém místě. Pouze tehdy mohou traťoví komisaři vůz bezpečně odstranit.
V boxové uličce platí rychlostní limit 100 km/h, pokud Stálý výbor Komise Formule 1 nerozhodl o jeho snížení. S výjimkou závodu je každý pilot, který tento limit překročí, penalizován pokutou 250 dolarů za každý km/h nad stanovený limit (tato pokuta může být ještě zvýšena v případě, že se tento přestupek během jedné sezóny opakuje). Během závodu mohou závodní komisaři penalizovat jezdce, který stanovený rychlostní limit překročí.
Zadní světlo monopostu musí svítit, jakmile monopost jede s mokrými pneumatikami. Je na rozhodnutí ředitele závodu, zda-li by měl být zastaven vůz, jehož zadní světlo není funkční. Pokud by k takové situaci skutečně došlo, může jezdec po spravení závady pokračovat v závodě.

Limit kol
V obou kvalifikacích má každý jezdec k dispozici pouze jedno měřené kolo. Během volných tréninků žádný takový limit stanoven není.

Startovací procedura
Třicet minut před časem, na který je stanoven začátek závodu, opustí vozy boxy a absolvují kontrolní kolo. Na konci tohoto kola zastaví monoposty podle výsledků kvalifikace na startovním roštu a vypnou motor. Pokud chce pilot odjet více kontrolních kol, musí tak učinit průjezdem přes boxy při respektování rychlostního omezení.
Patnáct minut před časem, na který je stanoven začátek závodu, dojde k uzavření výjezdu z boxové uličky a zazní druhý akustický signál. Pokud se některé auto stále nachází v prostoru boxové uličky, může do závodu odstartovat pod podmínkou, že dojede k výjezdu z boxů bez cizí pomoci. Pokud se tato situace týká více vozů, startují do závodu v takovém pořadí, v jakém dojedou k výjezdu z boxové uličky. Na okruzích, kde je výjezd z boxů hned za cílovou čarou, dochází ke startu z boxů v okamžiku, kdy celé pole mine v prvním kole tento výjezd. Tam, kde je výjezd z boxů před cílovou čarou, dochází ke startu z boxů v okamžiku, kdy celé pole protne cílovou čáru.
Jednu minutu před startem do zaváděcího kola dochází ke spuštění motorů a veškerý personál musí opustit prostor startu (než zazní signál oznamující patnáct sekund do startu). Jakmile dojde k rozsvícení zelených světel, monoposty vyjedou do zaváděcího kola v čele s vítězem kvalifikace.
Poté, co monoposty absolvují zaváděcí kolo a přijedou zpět na startovní rošt, zastaví na svých startovních pozicích. Motory zůstávají spuštěné. Procedura předcházející pevnému startu bude signalizována na startovním zařízení. Jakmile všechny monoposty dojedou na startovní rošt a zastaví, dojde k odpočtu pěti sekund signalizovaným postupným zobrazením jednoho, dvou, tří, čtyř a pěti světel. Jakmile na startovním zařízení svítí všech pět párů červených světel, může dojít v každém následujícím okamžiku po jejich zhasnutí k odstartování závodu.

Safety car
Pokud dojde z rozhodnutí ředitele závodu k vyslání Safety caru na trať, je toto signalizováno traťovými komisaři prostřednictvím žlutých vlajek a cedulí s písmeny SC. Safety car se zařadí před vůz jedoucí na průběžném prvním místě. Monoposty, které se nacházejí mezi Safety carem a vedoucím jezdcem, se musí zařadit na konec pole. Rozhodnutí povolat Safety car zpět do boxů vydává ředitel závodu. Toto je signalizováno zhasnutím světel zpomalovacího vozu. Na konci kola pak dojde k jeho zajetí do boxů. Tempo určuje jezdec na čele, nesmí se však Safety caru přiblížit na délku kratší než pět monopostů. Až do protnutí startovní čáry je předjíždění zakázáno.

Týmová režie
Týmová režie ovlivňující výsledek závodu je zakázána.

Zdroj: FIA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Brawn: "Pravidla pro rok 2009 usnadní předjíždění." - 1.5.2008
Exkluzívně: všechny důležité změny pravidel pro rok 2008 - 22.3.2006
Na četné dotazy: vyjasnění ohledně penalizace za motory - 16.3.2006
Význam startovních světel - 12.3.2006
Význam vlajek - 11.3.2006

Reklama