Délka závodu
Délka každého závodu by měla být při odjetí plného počtu kol nejméně 305 kilometrů.
Pokud by však závod nebyl dokončen během dvou hodin, stane se vítězem pilot
jedoucí na průběžném prvním místě, pokud protnul cílovou čáru v kole, ve kterém
bylo dosaženo dvouhodinového limitu. Cílová čára protíná trať i boxovou uličku.
Výjimku v délce závodu tvoří Monako.
Mistrovství světa
Pohár jezdců Mistrovství světa Formule 1 bude udělen jezdci, jenž získal nejvíce
bodů. Do celkového hodnocení se započítávají všechny získané body. Udílení Poháru
konstruktérů Mistrovství světa Formule 1 se řídí stejnými pravidly. V tomto
případě dochází k sčítání bodů získaných oběma vozy jedné stáje. Pokud není
výrobce šasi totožný s dodavatelem motoru, bude titul udělen prvně jmenovanému.
V názvu týmu by měl být výrobce šasi vždy uveden jako první.
Body pro hodnocení obou titulů budou udělovány na základě výsledků každého závodu
podle následujícího klíče:
1. místo - 10 bodů
2. místo - 8 bodů
3. místo - 6 bodů
4. místo - 5 bodů
5. místo - 4 body
6. místo - 3 body
7. místo - 2 body
8. místo - 1 bod
Noví účastníci
S výjimkou stájí, jejichž vozy získaly v předchozím ročníku Mistrovství světa
Formule 1 body, musí všechny ostatní týmy předložit informace o velikosti společnosti,
jejím finančním zajištění a schopnosti dostát předepsaným závazkům. Tým, který
se v předchozím roce neúčastnil Mistrovství světa, musí spolu s žádostí o účast
v šampionátu složit zálohu ve výši 48 miliónů dolarů. Tato částka bude vrácena
ihned, pokud je žádost zamítnuta, nebo ve dvanácti měsíčních splátkách (včetně
úroků) počínaje prvním závodem, kterého se tým zúčastnil za předpokladu, že
splnil a nadále plní všechny požadavky. Pokud účastník nenastoupí v sezóně,
do které se přihlásil, může odložit svou účast o jeden rok. Složená záloha bude
v tom případě krácena o 12 miliónů dolarů a zbylá část vyplacena opět ve dvanácti
měsíčních splátkách.
Incidenty
Incidentem se rozumí libovolná událost nebo série událostí, která se týká jednoho
nebo více jezdců, nebo akce kteréhokoliv jezdce nahlášená ředitelem závodu závodním
komisařům (nebo zaznamenána závodními komisaři a postoupena řediteli závodu
k vyšetření), která způsobila: předčasný start jednoho nebo více vozů; kolizi;
donutila jezdce opustit trať; nepovoleným způsobem zabránila předjížděcímu manévru;
v rozporu s pravidly bránění jinému jezdci během předjíždění. Je odpovědností
závodních komisařů rozhodnout na základě zprávy nebo žádosti ředitele závodu,
zda-li jezdec nebo jezdci zapletení do nehody mají být penalizováni. Závodní
komisaři mohou udělit libovolný z následujících tří trestů a to každému z účastníků
nehody:
a) trest projetí boxovou uličkou. Pilot musí opustit boxovou uličku a vrátit
se d závodu aniž by zastavil v boxech
b) desetisekundovou penalizaci. Pilot musí zajet do boxů, zastavit u svých boxů
na nejméně deset sekund a poté se vrátit zpět do závodu
c) pokles o deset pozic na startu v následujícím závodě.
Testování
Z okruhů, na kterých se jezdí Grand Prix, se smí testovat pouze v Anglii, Itálii,
Španělsku a Francii. Toto pravidlo se netýká okruhů, kde se Mistrovství světa
nejezdí (Fiorano, Mugello a Jerez). Po dobu dvou týdnů před závodem je na těchto
okruzích testování zakázáno. Jedinou výjimkou je Autodromo Nazionale di Monza.
Bezpečnost
Jezdec může opustit monopost pouze tehdy, pokud jej zanechá bez zařazené rychlosti
nebo s odpojenou spojkou a s volantem na svém místě. Pouze tehdy mohou traťoví
komisaři vůz bezpečně odstranit. V boxové uličce platí rychlostní limit 100
km/h, pokud Stálý výbor Komise Formule 1 nerozhodl o jeho snížení. S výjimkou
závodu je každý pilot, který tento limit překročí, penalizován pokutou 250 dolarů
za každý km/h nad stanovený limit (tato pokuta může být ještě zvýšena v případě,
že se tento přestupek během jedné sezóny opakuje). Během závodu mohou závodní
komisaři penalizovat jezdce, který stanovený rychlostní limit překročí. Zadní
světlo monopostu musí svítit, jakmile monopost jede s mokrými pneumatikami.
Je na rozhodnutí ředitele závodu, zda-li by měl být zastaven vůz, jehož zadní
světlo není funkční. Pokud by k takové situaci skutečně došlo, může jezdec po
spravení závady pokračovat v závodě.
Limit kol
V kvalifikaci není stanoven žádný limit na počet odjetých kol. Během volných
tréninků také žádný limit stanoven není, odstaví-li však pilot své auto pro
technické potíže nebo kolizi, nemůže se již daného tréninku zúčastnit.
Startovní procedura
- je popsána zvlaštní kapitolou
Safety car
Pokud dojde z rozhodnutí ředitele závodu k vyslání Safety caru na trať, je toto
signalizováno traťovými komisaři prostřednictvím žlutých vlajek a cedulí s písmeny
SC. Safety car se zařadí před vůz jedoucí na průběžném prvním místě. Monoposty,
které se nacházejí mezi Safety carem a vedoucím jezdcem, se musí zařadit na
konec pole. Rozhodnutí povolat Safety car zpět do boxů vydává ředitel závodu.
Toto je signalizováno zhasnutím světel zpomalovacího vozu. Na konci kola pak
dojde k jeho zajetí do boxů. Tempo určuje jezdec na čele, nesmí se však Safety
caru přiblížit na délku kratší než pět monopostů. Až do protnutí startovní čáry
je předjíždění zakázáno.
Přerušení závodu
Závod je přerušen, je-li trať zablokována nebo je-li nebezpečné v závodě pokračovat,
bude-li rozhodnuto o nastartování, dojde k tomu za safety carem (závod není
de-facto přerušen). Pokud nebude možno z nějakých důvodů v závodě pokračovat,
nebudou uděleny žádné body, odjel-li vedoucí pilot méně než dvě kola, polovina
bodů, odjel-li méně než 75 % závodu. Pokud je závod ukončen dříve, je ukončen
s dobou, kdy vedoucí pilot protne cílovou pásku naposled před sígnálem o ukončení
závodu.
Týmová režie
Týmová režie ovlivňující výsledek závodu je zakázána.
Pneumatiky
Povoleno je sedm sad suchých pneumatik, čtyři sady mokrých a tři sady extrémně
mokrých pneumatik na jezdce. Jezdec může v pátek zkoušet dvě specifikace suchých
pneumatik. V sobotu do začátku kvalifikace si musí vybrat, kterou použije.
Parc Fermé
Po kvalifikaci budou vozy až do startu závodu odstaveny v Parc Fermé, kde se
na nich nebude moci pracovat a nic na nich přenastavovat.
Klasifikace
Pilot není klasifikován, odjel-li méně než 90 % toho co vítěz závodu (zaokrouhlováno
směrem dolů).
Penalizace
Během závodu je možné udělit tři penalizace:
- drive-through penalty
- penalizace 10 vteřin
- ztráta deseti míst na startu následujícího závodu
(25 vteřin bude přičteno k celkovému času jezdce, bude-li mu první nebo druhá
penalizace udělena v posledních pěti kolech závodu)
Zdroj: FORMULE.cz
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.