Pneumatiky Každá přední suchá pneumatika, pokud je nová, musí mít čtyři drážky, umístěné
symetricky okolo osy běhounu. Tyto drážky musí být na styčné ploše nejméně 14
mm široké a mohou se rovnoměrně zužovat až na 10 mm. Hloubka drážek musí být
nejméně 2,5 mm po celém průřezu drážky. Vzájemná vzdálenost středů drážek činí
50 mm (+/- 1 mm). Šířka běhounu předních pneumatik nesmí překročit 270 mm. Výše
uvedené rozměry budou ověřovány na pneumatice nasazené na kolo a nahuštěné na
1,4 atmosféry. Mokrá pneumatika je taková pneumatika, která byla navržena pro
použití na mokré nebo vlhké trati. Šíře kontaktní plochy všech mokrých pneumatik,
pokud jsou nové, nesmí překročit 280 mm2 v případě předních pneumatik a 440
mm2 v případě pneumatik zadních. Kontaktní plocha bude měřena na libovolné části
symetrické se středem pneumatiky a která měří 200 mm x 200 mm v případě přední
pneumatiky a 250 mm x 250 mm v případě pneumatiky zadní. Pro účely testu budou
započítány pouze plochy, jejichž hloubka je větší než 2,5 mm. Před použitím
během závodního víkendu musí každý dodavatel pneumatik poskytnout technického
delegáta s výkresem každého typu mokré pneumatiky, kterou zamýšlí nasadit, v
reálné velikosti. S výjimkou dne, ve kterém se jde závod, mohou být mokré pneumatiky
použity pouze tehdy, pokud byla trať prohlášena ředitelem závodu za mokrou.
Po zbytek příslušného tréninku nebo kvalifikace není volba pneumatik omezena.
Podvozek
Podvozek vozu musí být od konce předních kol k zadní ose plochý. Toto opatření
bylo zavedeno s cílem snížit rychlost v zatáčkách a zabránit návratu přísavného
efektu používaného koncem sedmdesátých a počátkem osmdesátých let. Dnes využívají
konstruktéři pro zvýšení přítlačné síly generované křídly difusér umístěný na
zádi vozu. Difusér urychluje proudění vzduchu pod monopostem a tím zvyšuje přítlak.
Šasi
Rozměry šasi každého monopostu se musí řídit příslušnými nařízeními. Celková
šíře vozu včetně pneumatik nesmí překročit 1800 milimetrů. Tento rozměr se měří
s pneumatikami nahuštěnými na 1,4 atmosféry. Předek vozu nesmí být více než
1400 mm od středu náboje předních kol, zatímco zadní část vozu nesmí být delší
než 1000 mm od středu náboje zadních kol. Žádná část karosérie nesmí být výše
než 950 mm nad referenční rovinou. Váha monopostu nesmí být během kvalifikace
menší než 605 kilogramů. V ostatních případech nesmí být váha menší než 600
kilogramů. Zátěž může být použita za předpokladu, že jsou k jejímu odstranění
potřeba nástroje. Musí být možné upevnit plomby, pokud je to považováno technickým
delegátem FIA za nezbytné.
Motor
Smí být použit pouze čtyřtaktní pístový motor s vnitřním spalováním. Objem agregátu
nesmí překročit 2400 kubických centimetrů. Přeplňování je zakázáno. Motory musí
mít 8 válců kruhového průřezu. Jejich úhel musí svírat 90°. Motor nesmí mít
více než pět ventilů na válec. Pokud je motor vybaven systémem zabraňujícím
zhasnutí motoru v případě kolize, musí motor zhasnout nejpozději deset vteřin
po jeho aktivaci.
Alternativní motor
Institut alternativního motoru je povolen pouze pro roky 2006 a 2007. Mezinárodní
automobilová federace (FIA) si vyhrazuje právo povolit motor splňující technické
předpisy roku 2005 jakémukoliv týmu. Motor nesmí přesáhnout povolený limit maximální
rychlosti otáčení klikové hřídele. FIA může tento limit dle potřeby změnit.
Tím bude zajištěno, že alternativní motor využije jen ten tým, který nezíská
konkurenceschopný osmiválec o zdvihovém objemu 2400 kubických centimetrů.
Převodovka
Všechny týmy používají poloautomatickou převodovku. Piloti tak nemusí při řazení
používat pedál spojky. Jezdci používají páčky pod volantem - páčkou na jedné
straně řadí nahoru a druhou dolů. Monoposty jsou obvykle vybaveny maximálně
povolenými sedmi rychlostmi. Teoretické minimum tvoří čtyři rychlosti. Všechny
vozy musí být vybaveny zpátečkou, která nesmí být použita v boxové uličce, pokud
je tato otevřená.
Elektronické pomůcky
Kontrola prokluzu kol na startu je zakázána, automatické převodovky jsou zakázány,
kontrola trakce je povolena.
Pohon
Pohánět je dovoleno pouze kola na jedné nápravě, auto je povinně vybaveno zpátečkou.
Počet převodových stupňů se smí pohybovat mezi čtyřmi a sedmi.
Zavěšení
Monoposty musí být vybaveny pružinovým zavěšením. Pouze interakce mezi koly
a povrchem trati může vyvolávat pohyb zavěšení a všech jeho komponent. Aktivní
zavěšení řízené počítačem je zakázáno. Aby byly chráněny jezdcovy nohy, nesmí
žádná část zavěšení zasahovat do kokpitu.
Brzdy
Vozy musí být vybaveny duálním brzdovým systémem ovládaným jedním pedálem. Jezdec
tak má možnost brzdit i v případě selhání jednoho brzdového systému. Jeden okruh
brzdí přední kola, druhý pak kola zadní. Regule zakazují použití podpůrných
brzdových systémů jako například ABS nebo dynamické distribuce brzdné síly mezi
koly s cílem stabilizace vozu. Jezdec může ovládat rozložení brzdné síly mezi
přední a zadní nápravou a obráceně.
Palivo
Týmy musí používat bezolovnatý benzín podobného chemického složení, jako má
benzín u čerpacích stanic. Použití aditiv je limitované. Povolená aditiva znamenají
příležitost pro dílčí zvýšení výkonu. Týmy musí na začátku sezóny dodat FIA
vzorek deseti litrů paliva. Složení paliva se poté nesmí v průběhu sezóny měnit.
Pokud by došlo ke zjištění rozdílu mezi původním složením a během roku náhodně
odebíranými vzorky, bude to mít za následek diskvalifikaci.
Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li je pilot
schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění tohoto testu znamená
nemožnost řídit. Všichni piloti musí být chráněni nehořlavým oblečením schváleným
FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo, kuklu, kombinézu, rukavice a boty.
Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného materiálu schopného odolávat plamenům
po dobu nejméně 12 sekund. FIA pravidelně kontroluje, že helmy používané piloty
odpovídají nekompromisním bezpečnostním nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje,
že každá přilba musí být vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.
Zdroj: FORMULE.cz
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.