clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ještě jednou na téma zkrácení šikany

vydal: Petr Kříž
zveřejněno: 16.9.2008, 12:10

počet komentářů: 0


Charlie Whiting, ředitel závodů formule 1, vykonává tuto pozici v Mezinárodní automobilové federaci (FIA) již dvanáctým rokem. Kromě startování závodů, jejich řízení a dohlížení na vše, co se závody souvisí, od světel až po logistiku, má na starosti záležitosti různého charakteru. V roce 2005 např. odmítl postavit šikanu na okruhu Indianapolis, díky které by pomohl týmům obouvajícím na svých vozech pneumatiky Michelin vyřešit jejich problém s nedostatečně pevnou konstrukcí pneumatiky. Nehledě na fakt, jak nefér by šikana byla vůči týmům s obutím od Bridgestonu, byl by to Whiting, kdo by byl zodpovědný za jakýkoliv incident v narychlo postavené, nezkontrolované a neschválené šikaně.

Vzpomenete si na Velkou cenu Japonska v roce 2005 na okruhu Suzuce? Jednalo se o předposlední závod sezony, ve které o mistrovský titul bojovali Fernando Alonso (Renault) a Kimi Räikkönen (McLaren). Jistě si vybavíte, jak Alonso předjel vnější stranou zatáčky 130R Michaela Schumachera (Ferrari) a také jak se Räikkönen dostal v první zatáčce posledního kola před Giancarla Fisichellu (Renault).

Kromě napínavého závodu plného předjíždění byli diváci svědky ještě jedné neméně interesantní události. Ředitelství závodu tenkrát přistoupilo k předjížděcímu manévru Alonsa na Christiana Kliena (Red Bull) na konci třináctého kola velmi neotřelým způsobem.

Ve zkratce:

Alonso se snažil předjet Kliena vnějškem v poslední zatáčce okruhu, šikaně Casino Triangle.
Nedobrzdil a projel šikanu rovně, čímž se dostal před rakouského jezdce.
Dle pravidel, nechtěl-li dostat trest, musel se zařadit zpět za Kliena.
Alonso tak učinil, ale na konci rovinky se po vnitřní straně dostal opět před Kliena.
Ředitelství závodu Renaultu, resp. Alonsovi sdělilo, že musí Kliena pustit opět před sebe, jinak riskují průjezd boxovou uličkou, protože první přepuštění pozice zpět podle komisařů nebylo v pořádku.
Alonso podruhé pouští Kliena před sebe.
Ředitelství závodu ruší předchozí rozhodnutí, bohužel však pro Alonsa, který se již tou dobou pohyboval za Klienem.

Celou situaci můžete shlédnout na tomto videu:

Dle posledního Whitingova doporučení bylo tedy zpočátku vše v souladu s pravidly. Alonso si při pokusu o předjížděci manévr zkrátil šikanu, pustil Kliena před sebe, možná na rovince využil větrného pytle a před první pravotočivou zatáčkou se dostal na vnitřní stranu a Kliena zdolal.

Kromě podivného rušení doporučení komisařů lze u této situace určitě najít paralelu k diskutovanému tématu z Velké ceny Belgie, při které se McLaren dvakrát dotazoval ředitelství, zda Hamilton vyhověl předpisům. Whiting britskému týmu odpověděl, že ano. Bohužel pro McLaren tohle není ve Whitingově kompetenci a jak prezident FIA, Max Mosley, řekl, bylo chybou, že ředitelství McLarenu odpovědělo.

Téma zkrácení šikan bylo před Velkou cenou Itálie diskutováno velmi nahlas. Jak by ne, když takový moment ovlivnil výsledek předchozího závodu a Monza se může pyšnit hned třemi šikanami. Scéna byla tudíž pro podobná dramata samotným profilem okruhu připravena. Přepuštění pozice zpět a případný další pokus o předjetí až za následující zatáčkou se zdá být lékem, leč na druhou stranu nás diváky možná v budoucnu připraví a nejeden předjížděcí manévr. V každém případě toto řešení předejde sporným situacím.

Do sporných situací nechť patří také souboj Michaela Schumachera a Pedra de la Rosy (McLaren) z Velké ceny Maďarska roku 2006, který zůstal na straně komisařů bez odezvy.

22. září 2008 v Paříži zasedne Mezinárodní odvolací soud Mezinárodní automobilové federace, aby jednal nejenom o odvolání McLarenu vůči udělené penalizaci, ale také o faktu, zda se McLaren vůbec odvolat mohl, když šlo formálně o trest průjezdem boxovou uličkou. V očích mnohých bude ale jednat také o své vlastní konzistenci při řízení závodů resp. udělování trestů a také o kompetentnosti s tím spojenou.

Pravdou ale je, že i po verdiktu Odvolacího soudu FIA zbyde více otázek než odpovědí:

Neměl by tresty udělovat nějaký stálý závodní dohled, tedy např. ředitelství závodů, Whiting sám nebo nějaký jeho úzký tým? I přes Whitingovy menší či větší chyby, kterých se dopustil, byl by on potažmo jeho tým konzistentnější v pohledu na podobně vyhlížející závodní situace.

Jak nezaujatí jsou komisaři, kteří o trestech rozhodují? Nechoďme daleko a vzpomeňme na výrok našeho Radovana Nováka (informovali jsme vás zde), který i kdyby měl pravdu v názoru, kdo za sexuálním skandálem Maxe Mosleyho stojí, měl v jeho postavení udržet jazyk za zuby.

A nakonec jaký smysl dává udělení ryze závodního trestu průjezd boxovou uličkou podle sportovních řádů FIA po již skončeném závodě?

Zdroj: Formule.cz, F1F, Youtube, Foto: FIA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
McLaughlin podtrhnul vítězství dominantním výkonem - 29.4.2024
McLaughlin a Power vyjeli první řadu pro tým Penske - 28.4.2024
V sobotním tréninku se dařilo jezdcům z menších stájí - 28.4.2024
Hülkenberg do Sauberu! - 27.4.2024
Newgarden zavinil přerušení tréninku, pak ho vyhrál - 27.4.2024

Reklama