Trojice Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer se dokázala ubránit tříčlenné smečce vozů Peugeot a se svým modelem Audi R18 vyhráli 79. ročník slavného závodu 24h Le Mans. Peugeot byl podruhé v řadě poražen a zbylo na něj jen druhé, třetí, čtvrté a páté místo.
Treluyer udržel po startu vedení a začal ujíždět. Audi ovšem muselo během závodu spolknout dvě hořké pilulky. Hned po hodině dlouhého maratonu odstoupila zkušená posádka Tom Kristensen, Rinaldo Capello a Allan McNish, když posledně jmenovaný nezvládl předjíždění o kolo pomalejšího Ferrari 458 Italia a v plné rychlosti narazil do ochranné bariéry.
McNish vyvázl z nehody nezraněn. Velké štěstí měli také přítomní traťoví komisaři a fotografové, na které se okamžitě po nárazu snesla sprcha trosek ze zdemolovaného audi.
Audi se následně po celých 24 hodin přetahovalo se svým největším sokem, domácím Peugeotem, o vedení. Automobilka se lvem ve znaku měla sice vůz s lepší spotřebou a do boxů nemusela jezdit tak často, jako Audi, rychlostně však na svého soupeře nestačila.
Po tvrdé havárii v úvodu přišla pro Audi další rána hodinu před půlnocí, kdy rovněž velmi tvrdě do bariéry narazil loňský vítěz závodu Mike Rockenfeller, který se stejně jako McNish dostal při předjíždění o kolo do kontaktu s pomalejším vozem. Jezdci následně více než dvě hodiny kroužili za safety carem, jelikož bylo potřeba opravit bariéru.
Z trojice vozů R18 tak zbyl proti peugeotům jen posádka se startovním číslem 2, která si vyjela také pole position.
Smůla se ovšem nevyhnula ani Peugeotu. Do problémů se dostal ve zrádné zatáčce Indianapolis Anthony Davidson, který si poškodil přední část svého vozu a musel jet do boxů opravovat.
Dopoledne už tak dramatický závod zdramatizovaly lehké přeháňky.
Audi sice muselo do boxů častěji tankovat palivo, rozhodlo se však pro strategii jet na jedné sadě pneumatik několik stintů (Treluyer jel jednou na té samé sadě dokonce i pět stintů!) a díky tomu se dokázalo Peugeotů držet.
Těsně před polednem zajelo Audi na poslední výměnu pilotů, když Lotterer přebral na poslední část závodu řízení od Treluyera. Do vedení se na okamžik dostal Sebastien Bourdais na peugeotu, který ale zajel k mechanikům o dvacet minut později.
Lotterer se následně již ve vedení nenechal nikým ohrozit a půl hodiny před koncem zajel na poslední zastávku. Ve stejném kole zajel také do té doby druhý Peugeot st. č. 9, který byl jen 24 sekund za Audi.
Německá automobilka se však narozdíl od Peugeotu rozhodla vyměnit i pneumatiky a to nakonec rozhodlo.
Simon Pagenaud na peugeotu se sice díky kratší zastávce přiblížil na sedm sekund za Audi, jenže neměl pneumatiky v tak dobrém stavu jako Lotterer a v závěrečné fázi závodu na něj již nestačil.
Audi číslo 2 vyhrálo o pouhých 13 sekund před peugeotem trojice Bourdais/Pagenaud/Lamy.
Na třetím místě dojel s dvěma koly další Peugeot posádky Stephane Sarrazin, Franck Montagny a Nicolas Minassian.
S dalšími dvěma koly zpátky dojel na čtvrtém místě další Peugeot za volantem s Anthony Davidsonem, Marcem Genem a Alexem Wurzem. Nejlepší pětku uzavřel se starším modelem Peugeot 908 HDi FAP tým ORECA.
Na šestém místě dojel nejlepší benzínový speciál týmu Rebellion Racing s jezdci Nicolasen Prostem, Neelem Janim a Jeroenem Bleekemolenem.
Velkou tragédií skončil závod pro Aston Martin LMP1, jehož oba vozy skončily po technických potížích již v první hodině závodu.
Kategorii LMP2 vyhrála posádka týmu Greaves Motorsport s vozem Zytek Nissan Karim Ojjeh, Thomas Kimber-Smith, Olivier Lombard.
Stupně vítězů doplnily týmy Signatech Nissan (Mailleux, Ordonez, Ayari) a Level 5 Motorsport (Tucker, Bouchut, Barbosa).
Velká smůla potkala v samotném závěru vůz OAK Pescarolo s jedinným českým jezdcem v letošním závodě, Janem Charouzem. Pouhá tři kola před koncem se na voze zlomilo zavěšení levého zadního kola, kvůli kterému se tým propadl na páté místo.
Třídu vozů GTE Pro, ve které proti sobě závodí profesionální posádky, vyhrála corvetta s jezdci Olivierem Berretou, Tommym Milnerem a Antoniem Garciou. Na druhém místě dojelo Ferrari st. číslo 51 (Fisichella, Bruni, Vilander) před továrním BMW Andyho Priaulxe, Dirka Müllera a Joeye Handa.
Americká corvetta ovládla také kategorii GTE Am, kde se radovala trojice týmu Larbre Competition Patrick Bornhauser, Julien Canal a Gabriele Gardel.
Cíl závodu viděla z 56 posádek přesně polovina.
p.
Třída
Jezdci
Vůz
Kol
1.
LMP1
Fässler/Lotterer/Treluyer
Audi R18 TDI
355
2.
LMP1
Bourdais/Pagenaud/Lamy
Peugeot 908
+ 13.854
3.
LMP1
Sarrazin/Montagny/Minassian
Peugeot 908
+ 2 kola
4.
LMP1
Davidson/Gene/Wurz
Peugeot 908
+ 4 kola
5.
LMP1
Lapierre/Duval/Panis
Peugeot 908 HDi FAP
+ 16 kol
6.
LMP1
Prost/Jani/Bleekemolen
Lola B10/60 Coupe
+ 17 kol
7.
LMP1
Ickx/Martin/Leinders
Lola Aston Martin
+ 27 kol
8.
LMP2
Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard
Zytek Nissan
+ 29 kol
9.
LMP2
Mailleux/Ordonez/Ayari
Oreca 03-Nissan
+ 35 kol
10.
LMP2
Tucker/Bouchut/Barbosa
Lola Coupe-Honda
+ 36 kol
11.
GTE Pro
Beretta/Milner/Garcia
Chevrolet Corvette C6
+ 41 kol
12.
LMP2
Newton/Erdos/Collins
Honda ARX 01 D
+ 41 kol
13.
GTE Pro
Fisichella/Bruni/Vilander
Ferrari 458 Italia
+ 41 kol
14.
LMP2
Nakano/de Crem/Charouz
OAK Pescarolo BMW
+ 42 kol
15.
GTE Pro
Priaulx/D.Müller/Hand
BMW M3
+ 42 kol
16.
GTE Pro
Lieb/Lietz/Henzler
Porsche 911 RSR
+ 43 kol
17.
GTE Pro
Narac/Pilet/Armindo
Porsche 911 RSR
+ 44 kol
18.
GTE Pro
Bergmeister/Long/Luhr
Porsche 911 RSR
+ 45 kol
19.
LMP2
Frey/Meichtry/Rostan
Oreca 03-Judd BMW
+ 51 kol
20.
GTE Am
Bornhauser/Canal/Gardel
Chevrolet Corvette C6
+ 53 kol
21.
GTE Am
Bourret/Gibon/Belloc
Porsche 911 RSR
+ 54 kol
22.
GTE Pro
Hirschi/Rossiter/Mowlem
Lotus Evora
+ 60 kol
23.
GTE Pro
Goossens/Holzer/van Lagen
Porsche 911 RSR
+ 62 kol
24.
GTE Pro
Bell/Sugden/Maassen
Ferrari 458 Italia
+ 65 kol
25.
LMP2
Barlesi/da Rocha/Lafargue
OAK Pescarolo-Judd
+ 67 kol
26.
GTE Am
Robertson/Robertson/Murry
Ford GT-Doran
+ 70 kol
27.
GTE Am
Rodrigues/Menahem/Marroc
Ferrari F430
+ 83 kol
28.
LMP2
Rosier/Haezebrouck/Fournou
Norma M200P Judd BMW
+ 108 kol
LMP1
Collard/Tinseau/Jousse
Pescarolo Judd
+ 50 kol
GTE Pro
Farfus/J.Müller/Werner
BMW M3
+ 79 kol
GTE Pro
Gavin/Magnussen/Westbrook
Chevrolet Corvette C6
+ 144 kol
GTE Am
Neiman/Law/Pumpelly
Porsche 911 RSR
+ 144 kol
LMP2
Premat/Hallyday/Kraihamer
Oreca 03-Nissan
+ 155 kol
GTE Am
Felbermayr/Felbermayr/Ried
Porsche 911 RSR
+ 156 kol
LMP1
Belicchi/Boullion/Smith
Lola B10/60 Coupe
+ 165 kol
GTE Am
Perazzini/Cioci/Breslin
Ferrari F430
+ 167 kol
GTE Pro
Ortelli/Makowiecki/Melo
Ferrari 458 Italia
+ 172 kol
GTE Pro
Kauffman/Waltrip/Aguas
Ferrari 458 Italia
+ 177 kol
GTE Pro
Tandy/Al-Gaisal/Miller
Porsche 911 RSR
+ 186 kol
LMP2
Leventis/Watts/Kane
Honda ARX 01 D
+ 211 kol
GTE Am
Giroix/wainwright/Goethe
Aston Martin Vantage
+ 214 kol
LMP2
Perez/Russo/Kaffer
Lola B11/40 Judd BMW
+ 216 kol
GTE Pro
Farnbacher/Simonsen/Keen
Ferrari 458 Italia
+ 218 kol
GTE Pro
Beltoise/Thiriet/Jakubowski
Ferrari 458 Italia
+ 219 kol
GTE Pro
Slingerland/Rich/Hartshorne
Lotus Evora
+ 229 kol
GTE Am
Krohn/Jonsson/Rugolo
Ferrari F430
+ 232 kol
LMP1
Hein/Nicolet/Yvon
OAK Pescarolo-Judd
+ 236 kol
LMP1
Bernhard/Dumas/Rockenfel.
Audi R18 TDI
+ 239 kol
LMP1
Zacchia/Lammers/Elgaard
Oreca Swiss Hybrid
+ 240 kol
GTE Am
EhretúWills/Lynn
Ferrari F430
+ 271 kol
LMP1
Moreau/Ragues/Monteiro
OAK Pescarolo-Judd
+ 275 kol
GTE Pro
Hancock/Dolan/Bundombe
Aston Martin Vantage
+ 281 kol
LMP1
Amaral/Pla/Hughes
Zytek 09 SC
+ 307 kol
LMP1
Kristensen/Capello/McNish
Audi R18 TDI
+ 341 kol
LMP1
Mücke/Turner/Klien
Aston Martin AMR-One
+ 351 kol
LMP1
Primat/Fernandez/Meyrick
Aston Martin AMR-One
+ 353 kol
Zdroj: Formule.cz, Foto:
Audi Sport
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.