clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Rio Haryanto: je zlatý chlapec z Indonésie Ecclestoneovým příštím velkým trumfem?

vydal: Roman Klemm
zveřejněno: 29.3.2013, 10:00

počet komentářů: 0


Rozhovor a foto: Roman Klemm

Když zhodnotíme průběh sezony GP2 roku 2012, narazíme na výsledky tří slibných debutantů: Angličana Jamese Calada, Brazilce Felipe Nasra a Indonésana Rio Haryanta. Při přesnější analýze možná překvapí, že je to Haryanto, kdo má z tohoto tria nejlepší předpoklady pro oslnivou budoucnost ve formuli 1. Mladík s čínskými kořeny je zdvořilého, tichého až plachého charakteru – má ovšem talentu na rozdávání.

S rodnou zemí, jakou je Indonésie a jejími více než 300 miliony obyvatel v zádech má i v tomto ohledu bez pochyb nejlepší šance, stát se dalším Ecclestoneovým superstarem. Bernie Ecclestone neúnavně hledá nové trhy s čerstvými prameny peněz pro jeho kočovný circus – a maličký Haryanto představuje klíč právě k takovému novému Eldoradu.

Letos jede Rio v GP2 za bývalý tým Josefa Krále, Barwa Addax a když jeho výsledky zůstanou v rámci očekávání, bude mít Indonésie brzy svého prvního pilota F1.

Kdo je Rio Haryanto
“Můj otec závodil (stal se dokonce národním mistrem) a můj starší bratr se pokoušel o štěstí s motokárou v Itálii. Dokonce se dokázal kvalifikovat do světového finále,” vypráví Harianto. Není tedy velkým překvapením, že se i on již v útlém věku pěti let snažil vytáhnout ze své motokáry maximum. “Byl jsem ale příliš mladý a nesměl závodit, proto jsem pouze trénoval.”

Tyhle tréninky bral tichý Rio velmi vážně: “Bylo mi teprve šest,když jsem utrpěl skutečně těžkou nehodu a vážně jsem si při tom poničil loket,” vzpomíná Haryanto a ukazuje mi při tom ještě dobře viditelnou jizvu na pravé paži.

Postup jeho další kariéry byl pevně spjat se skutečností, že byl vždy nejmladším účastníkem daného šampionátu.

“Závodit jsem začal mezi kadety v osmi letech a byl jsem tedy mnohem mladší, než konkurenti. Snažil jsem se ale rychle učit,” což se mu dobře dařilo: svůj první závod dojel na čtvrtém místě a jeho přirozené nadání bylo jasně k rozeznání.

Když se osvědčil v motokárách, postoupil rychle do monopostů. “Ve čtrnácti jsem začal trénovat s dvoulitrem formule Renault. Scenário se tedy opakovalo: závodit jsem ještě nesměl. Přestup na tohle velké auto mi připadal dosti těžký. Udržet jeho 250 koní pod kontrolou, zvládnout jeho těžké brzdy a řazení mi dělalo potíže.” Riův mentor Philip Descombes si ale vždy věděl rady a svého svěřence dobře připravil.

V patnácti nastoupil Rio do asijského mistrovství F-Renault, které se odehrávalo hlavně na území Číny. “Závodilo se v Číně, Malajsii a v Thajsku. Podařilo se mi třikrát vyhrát, poprvé v dešti,” smějě se Rio hrdě, poukazujíc tím na jeho pověst nového “rain-mastera”.

Dalším krokem směrem velkého mezinárodního sportu byl přestup do asijského šampionátu F-BMW, kde jednoduše zářil! “S F-BMW jsme navštívili více zemí. Jelo se v Malajsii, Indonésii, Singapůru, Japonsku a v Macau. Vyhrál jsem jedenáct závodů a získal titul mistral. BMW ale tehdy oznámilo svůj odchod ze scény monopostů a tak jsem nikdy nemohl čerpat z jejich eventuální podpory,“ dodává Rio smutně a myslí při tom jistě na Vettela, Glocka a Ralfa Schumachera, jejichž kariéry německý výrobce na začátku rozhodně podpořil.

Rio a jeho manažement dobře věděli, že pokud budou chtít nadále sledovat cíl F1, budou se muset přesunout do Evropy. Maličký Harianto tedy opustil svou rodinu a v útlém věku šestnácti let se stěhoval do Velké Británie k jeho novému týmu Manor, se kterým chtěl nastoupit v GP3. “Největší rozdíl obou těchto světů vidím v neuvěřitelně silné konkurenci zde v Evropě. To mne opravdu šokovalo!” vypráví Rio upřímně.

Brzy ale znovu dokázal potvrdit, že je hvězdou budoucnosti. Svou první sezonu v Evropě a v GP3 zakončil jako celkově pátý za velkými jmény jako Esteban Gutierrez, Robert Wickens, Nico Müller a Alex Rossi. Moudře tehdy rozhodl, zůstat ještě další rok s Manorem v GP3. Vyplatilo se a vyhrál na Nürburgringu.

Sladkou odměnou se stal jeho první test F1. Spolupráce Manoru a Marussie mu dovolila usednout v rusko-britské formuli při testu F1 juniorů v Abu Dhabí a devatenáctiletý Rio brzy poté oznámil, že je připraven na další sportovní postup: čekala na něj GP2 v týmu zkušeného Trevora Carlina.

Zajíc z Indonésie byl zase jednou „the youngest kid on the block”, ale znovu dokázal bezprostředně přesvědčit. Již ve druhém podniku šampionátu v Malajsii dojel jako devátý pro body, což koncem dubna vylepšil šestým místem v Bahrajnu. Od té doby se stal jedním z uznávaných pilotů horní třetiny pole a jeho nejlepším finišem byla pátá pozice ve Valencii.

Největší překvapení si ale schoval na konec léta v Belgii. Za mokra tam na možná jezdecky nejtěžší trati seriálu v kvalifikaci porazil kompletní konkurenci a zajistil si senzačně pole-position.

Zdá se, že tenhle malý Asiat má na skladě ještě nejeden mistrovský kousek. Svou zdánlivě plachou náturu dokáže odložit právě v okamžik, kdy usedne do závodního monopostu. Letos startuje za stáj Barwa-Addax, což z něj samo o sobě činí jedním z favoritů. Mnoho pozorovatelů je přesvědčeno o jeho ohromném potenciálu – je teď na něm, aby to potvrdil...

To říká Rio Haryanto ohledně…

života v Evropě
“S manažerem Piersem Hunnisettem jsem přišel do Velké Británie, když mi bylo teprve šestnáct. Byla to pro mne opravdu obrovská změna. Zvláště britská mentalita a humor mi byly cizí. Majitel Manoru John Booth mi ale byl velkou pomocí a celkem rychle jsem se přizpůsobil. Táta s mámou za mnou občas jezdí na krátkou návštěvu.”

vzorů
“Jako dítě jsem idolizoval Michaela Schumachera. Má přilba měla jeho lakování, když jsem jezdil motokáry. Později jsem se ale dozvěděl hodně o Sennovi a myslím, že on je ten nejlepší všech dob!”

jeho zkušeností s formulí 1
“Testoval jsem Marussii-F1 v Abu Dhabí. V paměti mi zůstal především okamžik, když jsem opouštěl uličku boxů. Mají tam ten tunel, který vede pod hlavní rovinku a jeho vjezd je mnohem užší, než jsem si myslel. O vlásek jsem to tam napálil do zdi. To mohla být taková trapnost! Pak ale vše proběhlo dobře. Ujel jsem 19 kol a naučil jsem se při tom hodně o ovládání vozu F1, o tom, jaká to může být fyzická zabíračka a o tom, jak takový velký tým šlape. Pracuje tam tolik lidí..!”

jeho čínských kořenů
“Můj otec pochází z Číny a já v Číně prožil mé začátky v závodních autech, takže k té zemi mám relativně úzký vztah.”

jeho náboženství
“Pravda, v mezinárodním automobilovém sportu se nepohybuje zrovna mnoho muslimů. Neměl jsem kvůli mé víře ale ještě nikdy problém.”

jeho nejlepších a nejhorších zkušeností sezony 2012
“No tak nejlepší zážitek byl jistě zisk pole-position ve Spa. Jelo se v děšti a jsem skutečně tak nějak specialista na mokrou dráhu. Možná, protože ve volném čase tolik plavu!” (směje se Rio)

Akce, na kterou bych nejraději zapoměl se mi ovšem povedla také ve Spa. Vyletěl jsem z dráhy za pomalé jízdy za Safety-Carem! Právě jsem byl měnit gumy, než jsem se za něj musel zařadit. Mé přední pneumatiky byly horké a ty vzadu, které jsem právě vyfasoval, ještě ne. Otočil jsem se a vypadalo to opravdu hloupě. Mimo to jsem tím zahodil možné vítězství. Zavinila to asi má nezkušenost – něco podobného se mi ale jistě už nikdy nestane!”

sponzorů
“Petromina je v Indonésii olejářská firma číslo jedna. Podporuje mne i letecká společnost Garuda, no a Kiky je nakladatelství specializované na školní knížky – patří mému otci. Všichni mne zatím podporují na výbornou.”

Jeho příprav mimo kokpitu
“Mám vlastního trenéra a makáme opravdu tvrdě. Každý den uběhnu minimálně deset kilometrů a tři plavu.”

budoucnosti
“Naším plánem bylo od začátku, zůstat dva roky v GP2. Mým úkolem je přesvědčit šéfy týmů F1, aby mi umožnili ten rozhodující krok vzhůru.” 

 

 

 

 

 

Zdroj: Roman Klemm, Foto: Roman Klemm

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Norris využil životní příležitost - 5.5.2024
Newey nemá další plány - 5.5.2024
Verstappen splnil další úkol - 4.5.2024
Dominantní Verstappen, urputný Ricciardo i smolař Norris - 4.5.2024
Tři týmy vylepšily své vozy - 4.5.2024

Reklama