Konec evropské F5000 a nový Hill GH2 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Třída, která o Velikonočním pondělí roku 1969 slavila svou premiéru, se 19. října 1975 dočkala svého konce: závod v Brands Hatchi měl být posledním v krátké historii Evropského šampionátu formule 5000. Za pousmání stojí, že první i poslední podnik tohoto mistrovství vyhrál stejný jezdec: Peter Gethin. Dlouhou sezonou unavené pole se vydalo za slunečného počasí na Grand-Prix-verzi okruhu v Kentu a nejlepší start předvedl Belgičan Teddy Pilette, za kterým se po Paddock Bendu seřadili Gethin, Alan Jones, Bob Evans, Mike Wilds a David Purley. Po čtyřech kolech se Gethin začal výrazněji tlačit na týmového kolegu Piletteho a Teddy, který „jel na body a titul“ ho dvě kola později pustil před sebe. Angličan poté neohroženě pádil směrem vítězství. Pilette musel ve střední fázi závodu bránit své druhé místo proti Jonesovi a později proti Evansovi. Oba Belgičanovy soupeři ale chybovali, a skončili mimo trať, stejně tak jako David Purley. Gethin mohl ke konci závodu povolit v tempu a obě červené Loly barona Van Stratena dojely na místech 1-2 v těsném sledu. Gethin vyhrál závod a Pilette šampionát! Třetí skončil Bob Evans před mladým Brazilcem Ingo Hoffmanem a outsidery Johnem Turnerem a Brianem Robinsonem. - Velký zájem projevovaly týmy formule 1 koncem sezony hlavně o slibného Gunnara Nilssona. Frank Williams nechal testovat hvězdu F3 a F-Atlantic ve voze Jacquese Laffita hned dva dny v Goodwoodu. - Goodwood zažil při této příležitosti i další premiéru. Frank Williams byl svého času relativně dobrým jezdcem formule 2, monopost formule 1 ale nikdy neřídil. Až do října roku 1975: to se čtyři kola bez přilby, údajně relativně rychle, projel ve vlastním voze, který předtím testoval Nilsson. „Ta auta jsou neuvěřitelně silná, nedá se to s ničím jiným srovnat,“ byly Williamsovy první dojmy. - Roger Penske oznámil, že pro sezonu 1976 angažoval jako svého jediného jezdce Johna Watsona. Mimo to mohl Američan sdělit, že hlavním sponzorem jeho operace zůstane banka First National City. V ohledu na Watsona vyvrátil Ecclestone zprávy, že mu Penske za Irovo propuštění ze smlouvy musel vyplatit 30.000 Liber – „Watson mi nikdy nepatřil!“. Zpětné nároky si za to dělal John Surtees, u kterého měl Watson smlouvu na celý ročník 1975. John totiž již koncem roku testoval a závodil (GP USA) za Penskeho. - V odborném tisku se poprvé objevilo jméno „německého průmyslníka Waltera Wolfeho“. Tento bohatý pán údajně odkoupil Williamsovi jeden monopost F1, aby se s ním projížděl po svém pozemku. Rakousko-kanadský olejový milionář Walter Wolf měl brzy koupit celý Frankův tým – a formule 1 pro něj měla být více, než nevinný špás. I když je na čtyři roky... - Majitel okruhu Spa-Francorchamps předložil konstrukční plány, dle kterých měl být původní okruh „odostřen“. Pro rok 1978 byla v přípravě nová kratší varianta, která by v Les Combes nepokračovala směrem Stavelotu, ale zkrátila trať údolím napravo směrem Radillonu. - Svou první projížďku s vozem formule 1 si měl brzy odbýt Patrick Neve. Roku 1975 jezdil nadaný Belgičan ve formuli 3 na voze Safir konstruktéra Raye Jessopa. Firmě Safir stále ještě patřil Token-Ford F1, který nakreslil také Jessop a Neve si měl vůz vyzkoušet v Silverstone. Vozy Americké F5000 v klasické zatáčce Corkscrew okruhu Laguna Seca: Andretti před Redmanem, Brisem, Wietzesem a Mortonem.
Hrdý tým Grahama Hilla při představení nového Hillu-GH2, vozu, který nikdy neměl vystartovat do závodu.
Zdroj: FORMULE.cz, Foto: archiv autora Komentáře ke článku
|
Reklama