Představení šampionátu: Blancpain Endurance Cup |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Krejčík počet komentářů:
0 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V současnosti nejprestižnější vytrvalostní série, v níž hrají hlavní roli gétéčka, vstupuje tento víkend již do své šesté sezony. V tomto článku budete seznámeni s důležitými informacemi věnovanými tomuto seriálu. Posílení role zvýhodňovaného Blancpain GT Series (v textu tohoto článku se zvýrazněnou zkratkou) se promítlo do změny pojmenování ze Série na Pohár. V terminologii Řádu FIA mají oba druhy vícedílného seriálu stejnou váhu. Jelikož se druhá část s krátkými závody odlišuje od představovaného BEC, bude mít i nadále každá část samostatný článek shrnující základní informace. Odkaz na tento článek bude v průběhu roku součástí klíčových příspěvků o seriálu BGTS na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě se soupisem změn na konci článku. V některých případech mohou být zvýrazněny pro snadnější rozpoznání. Obsah s aktivními odkazy na kapitoly 1. Základní popis S nejkratší délkou závodu minimálně tři hodiny se Blancpain Endurance Cup řadí mezi vytrvalostní série. Putování po evropských okruzích umožňuje její mezinárodní status. Dědictvím po FIA GT Championship je pořádání prestižního 24 hodinového závodu ve Spa. Možnosti účastníků rozšiřuje bodováním do nadřazeného Blancpain GT Series. Převažující technikou je pestré pole rozmanitých modelů a konstrukcí kategorie GT3 (případně s homologací G3 Belgického RACB). K zajištění vyrovnaných soubojů pomáhá propracovaný systém vyvážení výkonů anebo použití shodných produktů vybraného dodavatele pneumatik (Pirelli) a paliva (Total). Prostor pro odlišnosti tří zúčastněných tříd zůstává při sestavení posádek. Na své si přijdou profesionální i amatérští piloti v samostatných kategoriích, které doplňuje třída smíšených posádek. Sledování přímých přenosů závodů a jejich záznamů zajišťuje pořadatel na svých stránkách. Zde je také oficiální časomíra, která pomáhá divákům získat přehled o dění v závodě, jehož délka vytváří prostor pro uplatnění strategických dovedností účastníků. Když se podařilo pořadatelům z SRO završit přeměnu FIA GT na profesionálněji zamýšlenou sérii krátkých závodů v podobě MS GT1, zvýšila se u stájí s vozy GT2 anebo GT3 poptávka po mezinárodní vytrvalostní sérii s účastí smíšených posádek. Představy o podobě nové série byly odhaleny během víkendu s vrcholným závodem 24 hodin ve Spa v roce 2010. Tento podnik, který se měl stát součástí připravované série, svým složením naznačoval zájem účastníků. Převaha stájí s vozy třídy GT3 anebo neochota partnerů z belgického autoklubu (RACB) potvrdit přítomnost vozů GT2 v poli vyústily v jediné zásadnější změny před oficiálním představením série v lednu 2011. Svoji roli vůdčí kategorie začaly plnit GT3 dále dělené dle jezdeckého obsazení na profesionální a smíšené posádky. Ty byly doplněny skromnější účastí amatérských posádek ve starších vozidlech GT3, pohárových vozů Porsche anebo takřka civilních aut kategorie GT4. V pěti třídách se během pěti víkendů scházely více jak tři desítky účastníků. Závod ve Spa s účastí 62 vozů jakoby předznamenal zájem v následujícím ročníku. Přestože se v následující sezóně našli zájemci pouze do tří tříd obsazených GT3 (ve Spa byla navíc možná účast pohárových vozů), na roštu se většinou objevilo více jak pět desítek vozidel. V Belgii se závodu zúčastnilo dokonce dosud nepřekonaných 66 aut. Součástí kalendáře bylo již šest podniků včetně 24 hodinového klání. Zájem účastníků neutuchal ani v roce 2013, kdy během úvodního víkendu vzrostl počet startujících z 53 na 60 vozů. Šampionát měl znovu pouze pět podniků, závěrečný s dvojnásobnou délkou (resp. 1 000 km na Nürburgringu) časem stráveným v závodech vyrovnal předchozí ročník. Počet tříd zůstal zachován, nicméně díky změnám v amatérské kategorii došlo k nárůstu soutěžících na úkor třídy smíšených posádek. Přestože následující rok došlo k poklesu počtu účastníků, i nadále se jednalo o mimořádně úspěšnou a kvalitní sérii. S výjimkou 24 hodin ve Spa se jejich počet pohyboval nad čtyřmi desítkami. Největší zájem byl opět o třídu smíšených sestav, následovali profesionálové a nejméně zaujala amatérská kategorie. V pátém ročníku se počet startujících pohyboval okolo šesti desítek. Po dvou letech došlo ke změně místa druhého nejdelšího podniku, když 1 000 kilometrů dlouhý závod místo Nürburgringu hostil Paul Ricard. Nejvíce zájemců tentokráte lákala vrcholná třída profesionálů (22-29) v závěsu se smíšenými posádkami (18-24), amatérů se na dráze pohybovalo nejméně (10-15 vozů). Od roku 2014 patří tento vytrvalostní šampionát spolu s krátkými závody v BSS stal jednou z částí v nově vytvořeném nástavbovém Blancpain GT Series. SRO se tak částečně podařilo naplnit myšlenky zveřejněné Stéphanem Ratelem ve Spa koncem července 2012. Pod označením Světové série GT se skrývalo bodování účastníků dvou časově odlišných šampionátů. Tuto náhradu za zrušené MS GT1 se v roce 2013 však nepodařilo uskutečnit. 2015
2014
2013
2012
2011
Jezdci
Týmy
Organizací této série se zabývá Stéphane Ratel Organisation (SRO). Jejím zakladatelem je Stéphane Ratel, který společnost založil 24. ledna 1995. Francouzský podnikatel tak navázal na předchozí zkušenosti s pohárovými závody vozů Venturi. V té době se rovněž podílel se svými společníky na pořádání mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series. Zájem o tuto sérii přilákal pozornost FIA, která se od roku 1997 chystala podílet na jejím chodu. Po rozkolu společníků v BPR se následně ujala organizace nového FIA GT Championship SRO. Z tohoto mezinárodního mistrovství se stal pilíř společnosti francouzského podnikatele, okolo nějž později začal Ratel v Evropě budovat strukturu národních šampionátů s vozy GT. Mnohdy byly závody gétéček doplněny rozmanitou nabídkou vlastních doprovodných sérií. Mezitím se důležitým milníkem nejen v rozvoji Ratelova impéria od roku 2006 stává nově založená třída vozidel GT3. Původně evropská záležitost se rozšířila do celého světa. Během necelého desetiletí bylo schváleno 40 modelů od 21 výrobců. Prestiž FIA GT vedla SRO k její přeměně na Světové mistrovství vozů GT1 pořádané od roku 2010. Finanční a později také organizační obtíže vedly k ukončení tohoto projektu po sezoně v roce 2012. Zároveň došlo k urychlení začínajících změn v příliš rozsáhlé nabídce francouzských pořadatelů. S nimi souvisí také změna obchodního modelu vedoucí k častějším prodejům licence na pořádání šampionátu anebo včlenění třídy do stávajícího mistrovství. Další doplňující informace lze získat v článku věnovaném Stéphane Ratelovi a jeho aktivitám mimo SRO (Zde). Více o dvou desetiletích činnosti a přehledu pořádaných šampionátů naleznete v článku vydaném při loňském jubileu francouzské společnosti (Zde). Kalendář, jenž byl odhalen během závěrečného podniku Blancpain Endurance Series na Nürburgringu 19. září 2015, představuje jedinou a platnou verzi. Nenachází se v něm nové okruhy ani výraznější změny termínů anebo formátů závodů. Poslední kolonka v s aktuální variantou kalendáře tabulce je určena na průběžné doplňování popisy závodů a jejich výsledků.
Kalendář celého BGTS naleznete Zde. Přestože je závod v Belgii součástí této série, vzhledem k jeho mimořádné délce se k němu vztahuje řada dodatečných postupů. Zvláštnostem 24 hodinového klání bude věnován samostatný článek před závodem. V této kapitole jsou pravidla platná pro tříhodinové a 1 000 kilometrů dlouhý závod. Závodní víkend s dvoudenním formátem začíná v sobotu dvojicí tréninků, každý z nich trvá 90 minut. Nedělní dopoledne je vyhrazeno kvalifikaci rozdělené na tři části. V ní má každý pilot posádky 15 minut, během nichž se může pokusit zajet své nejrychlejší kolo. Rošt je následně sestaven na základě nejlepšího času posádky. Dvoučlenné sestavy (pouze PRO-AM Cup a AM Cup) se neúčastní první části. V neděli odpoledne nastává čas pro tři hodiny (nebo 1 000 kilometrů/6 hodin) trvající závod. Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start. Vozy musí během tříhodinových závodů minimálně dvakrát do boxů, ve Francii čtyřikrát. V nich probíhá povinně výměna jezdců (s výjimkou dvoučlenné posádky), pneumatik a doplnění paliva. Výjimkou francouzského závodu je možnost vynechat výměnu pilota anebo pneumatik. Délka jednoho úseku (neboli stintu) může nyní trvat maximálně 65 minut. Tím došlo ke sjednocení s podmínkami při podniku 1 000 km na Paul Ricardu anebo 24 hodin ve Spa. Ve Francii může jediný pilot pobýt za volantem maximálně 130 minut, v případě dvoučlenné posádky se tato povinnost vztahuje na zkušenějšího pilota. Ve všech případech může dojít k prodloužení této doby o pět minut v případě neutralizace závodu anebo vyhlášení plné žluté na konci úseku. Dosavadní formulace stanovující minimální čas pro amatéry byla upravena na maximální dobu pro zkušenějšího jezdce, ale je přizpůsobena novým podmínkám. Konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Při dvojnásobně dlouhém podniku ve Francii budou rozděleny následující bodové příděly: 33-24-19-15-12-9-6-4-2-1. Bodové zisky v BGTS jsou přiděleny dle umístění v celkovém hodnocení všech klání BSC a BEC (včetně průběžného bodování po 6 a 12 hodinách ve Spa). Použitá bodová škála vychází dle příslušného druhu závodu. V tabulce, kde není brán ohled na zařazení účastníků do tříd, jsou všechny bodové zisky jezdců. Novinkou je doplňující klasifikace pro smíšené a amatérské posádky. U týmů jsou započítány pouze body nejlepšího vozidla. Zisky jezdců jsou započítány všechny, u týmů pouze body nejlepšího vozidla. Rozdělení účastníků do tříd probíhá pouze v závislosti na složení posádek. V hlavní kategorii (nyní již bez označení PRO) se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků. Další třída PRO-AM Cup je určena smíšeným posádkám. Nejsilnější povolené kombinace jezdců představují sestavu platinového a dvou bronzových jezdců nebo dvou stříbrných s jedním bronzovým. Pro amatérské jezdce je určena AM Cup, kdy je možné sestavit posádku pouze z držitelů bronzové licence. Systém kategorizace jezdců platný od roku 2015 je blíže popsán Zde. SRO si vyhrazuje právo na možnou změnu zařazení pilota (především u amatérů) dle požadavků GT závodů. V tomto případě je ke kategorii u sledovaného jezdce doplněna hvězdička. V této kapitole budete seznámeni s dalšími výše neuvedenými důležitými změnami v předpisech. SRO letos dále rozvíjí snahy o vyrovnanější a ohleduplnější soupeření, v některých případech s možným vlivem na zvýšení bezpečnosti. Změny se dotkly také podmínek účasti výrobce. Organizační náležitosti Novinkou je požadavek na účast výrobce minimálně s dvěma vozy (z toho jeden v profesionální třídě) v celém seriálu, pomýšlí-li na souboje o čelní příčky v BGTS. Ke splnění podmínky nemusí tato vozidla být z jednoho týmu. Sportovní náležitosti Na přidělení jednoho bodu po kvalifikaci se mohou nyní těšit i ve vytrvalostní části nejrychlejší posádky z každé třídy. Bezpečnost a chování pilotů SRO letos posiluje systém zabývající se prohřešky jezdců, který nepotěší především chronické hříšníky. Dřívější napomenutí, která mohla vyústit v pokles o pět míst na roštu (za 3 napomenutí), deset míst (za 4) anebo průjezd boxy v následujícím podniku (5 varování) získávají nyní podobu bodového systému. Jeden bod hrozí nejen za napomenutí jako dosud, ale také za trest průjezdu boxy, nižší překročení rychlosti v boxech (pravidla neuvádí ani její rozmezí) anebo za způsobení méně závažné kolize. Dva body jsou přidělení za trest Stop and Go anebo za rychlost v boxech a způsobení kolize. Tuto základní škálu však mohou komisaři při závažném provinění navýšit. Přidělení trestného bodu se týká jen viníka, nevztahuje se na případy trestu například kvůli provinění mechaniků v boxech při zastávce apod.. Stav bodového konta a následné tresty vychází z výše uvedených napomenutí. Po odpykání jsou z konta jezdce 3 body odečteny, zbývající počet se převádí do následujícího podniku. Další možností je absolvování víkendu bez přidělení trestných bodů, z konta pilota jsou poté odečteny dva body (dříve jedno napomenutí). Častým důvodem pro výstrahy pilotů bylo nedodržování jízdy ve vymezeném prostoru dráhy. Nyní již nemusí komisaři tolerovat častá přejetí čáry a to i v případě, že tím pilot nezíská výhodu. Test Seana Edwardse, který loni začal prověřovat znalosti pravidel nováčků v šampionátu s bronzovou a stříbrnou licencí, se nyní bude vztahovat na všechny účastníky seriálu. Ti jej absolvují před úvodním podnikem, případně jim jeho provedení mohou nařídit komisaři kdykoliv během víkendu. Vyrovnání podmínek Účastníci závodů se podrobí kontrole své hmotnosti. Minimální průměrná váha posádky je stanovena na 85 kilogramů včetně povinného vybavení. Bude-li tato hodnota nižší, bude do vozu umístěno závaží dorovnávající hmotnost do uvedeného limitu. Proměnlivý systém vyvážení výkonnosti dle charakteru okruhu byl rozšířen o další kategorii, která dále dělí rychlé dráhy na dvě třídy. Zůstává kategorie A (s nízkým přítlakem, rychlé okruhy – např. Monza), novinkou je B (střední přítlak, rychlý – např. Paul Ricard). Třídy C (s vysokou úrovní, na středně rychlé okruhy; dříve B - přítlak) a D (střední přítlak, pomalé okruhy; C - trakce) zůstávají beze změn. Na výtky týkající se nárůstu nákladů ve snaze zkrátit potřebný čas zastávky reaguje nové pravidlo s minimálním časem stráveným v boxech. Lišit se bude dle okruhu (respektive délky boxové uličky) a prováděných úkonů. 6. Přehled nasazených vozů a jejich zastoupení týmy Tato kapitola je rozdělena na účastníky dle jejich zařazení do kategorií. Následné další řazení je podle pořadí v abecedě u názvu výrobce. U jednotlivých modelů se nachází odkazy na bližší informace. Případná doplňující poznámka v závorce u typu vozu rozlišuje následující druhy dle podrobnosti informací. Je-li v závorce samotný odkaz, jedná se stručný popis technických údajů anebo informace v době představení vozu. Podrobnější informace pod označením Souboj výrobců poskytne odkaz na článek zveřejněný před sezonou MS GT1 v roce 2012. I přes mezisezónní úpravy některých modelů v minulosti se jedná o takřka shodná vozidla třídy GT3, která jsou pilířem této série. Novější variantu obsáhlejšího popisu pouze závodní verze s uvedením roku vydání představuje označení Vládci asfaltu. Prozatím jediným zástupcem je pouze článek o Nissanu GT-R, jehož součástí je také odkaz k bližšímu popisu civilní verze. Vzhledem k probíhající obměně vozového parku a prolínání starších a novějších modelů bude u označení vozidla uvedena dvoudílná zkratka vytvářející jedinečné označení. S těmito kódy se budete setkávat také v průběhu sezony, seznam bude na konci článku, v nichž bude použit. Velké písmeno představuje jméno výrobce (i u víceslovných, např. Aston Martin), výjimkou budou úzce provázaní výrobci a úpravci (např. Mercedes-AMG). Malými písmeny (případně číslicemi) bude uvedeno typové označení, jenž může následovat velké písmeno u variací modelů (např. Gallardo Extenso, též R-EX). Má-li tým svoji prezentaci na internetu, je v závorce uveden odkaz. Přednostně jsou uvedeny webové stránky, v některých případech se informace nachází pouze na sociální síti (označení FB, G+). Pokud je součástí odkazu poznámka servis, zobrazí se stránka týmu zajišťujícího provoz pro tyto zákazníky. Startovní listinu mistrovství před úvodním závodem naleznete Zde. PRO Cup Audi R8 LMS (2. generace) Ar82 (Zde)
Bentley Continental GT3 Bcon (Zde)
BMW M6 GT3 Bm6 (Zde)
Emil Frey Jaguar G3 Jef (Zde)
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
Ferrari 488 GT3 F488
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (Zde)
McLaren 650S GT3 M650 (Zde)
Mercedes-AMG GT3 MAgt (Zde)
Nissan GT-R Nismo GT3 Ngtr (Vládci asfaltu 2014: Zde)
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency BMW M6 GT3 (Rowe Racing) PRO-AM Cup Aston Martin Vantage GT3 Avan (Zde)
Audi R8 LMS (2. generace) Ar82 (Zde)
Bentley Continental GT3 Bcon (Zde)
BMW M6 GT3 Bm6 (Zde)
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
Ferrari 488 GT3 F488
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (Zde)
Mercedes-AMG GT3 MAgt (Zde)
Nissan GT-R Nismo GT3 Ngtr (Vládci asfaltu 2014: Zde)
Porsche 911 GT3 R P991 (Zde)
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency Ferrari 488 GT3 (Kessel Racing) AM Cup Bentley Continental GT3 Bcon (Zde)
Ferrari 458 Italia GT3 F458 (Souboj výrobců: Zde)
Ferrari 488 GT3 F488
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (Zde)
Mercedes-AMG GT3 MAgt (Zde)
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency Lamborghini Huracán (ARC Bratislava) Údaj v závorce je startovním číslem vozidla, v němž je jezdec uveden ve startovní listině před úvodním podnikem.
Blancpain GT Series – oficiální komunikační kanály Web (Zde) Twitter (Zde) Facebook (Zde) You Tube (Zde) Instagram (Zde) Oficiální aplikace (Android Zde/iOS Zde) Přístup k novinkám (včetně sdílení se sociálními sítěmi), veškerým informacím anebo fotografiím zveřejněných na portálu pořadatele. Kromě časomíry je možné sledovat také přenosy závodů, zde je upozornění s dostupností v závislosti na lokalitě. Sestřih vytrvalostních závodů z roku 2015 (Zde), délka 10:41 – připomenutí loňských závodů. Wikipedia (Zde) Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek anebo podrobné tabulky s klasifikací jezdců a týmů. Formule (Zde) Přímý odkaz na část zdejšího portálu, kde jsou soustředěny pouze články věnované gétéčkům. 8.2. Doplňující články na Formule.cz Grand magazín (poslední vydání Zde) Zpravodajský souhrn poskytující přehled o dění v mezinárodních sériích určených gétéčkům. Naleznete zde zprávy, výsledky a upozornění na blížící se události z Blancpain GT Series a ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou také informace o nových a vylepšených vozech, které se objevují v závodech uvedených mistrovství. Zatímco příležitostným fanouškům GT závodů prostřednictvím Grand magazínu neuniknou významné události týkající se uvedených sérií, na své si přijdou i zapálení příznivci. Ti zde naleznou souhrn dostupných informací souvisejících s vybranými zprávami z oficiálních zdrojů anebo předních zahraničních portálů zabývajících se gétéčky. Průvodce světem GT (Zde) Článek věnovaný gétéčkům od počátků jejich vzniku. Zabývá se i různými variantami těchto vozidel anebo jejich sportovnímu využití. Blancpain Endurance Series 2015 (Zde) Souhrn informací o vytrvalostní sérii, který je věnován minulému ročníku. 9. Rozsah informování na zdejším portálu Většina zpráv týkajících se dění v sérii (včetně připomenutí nejbližšího závodu) bude součástí zpravodajského souhrnu Grand magazín. Výsledky závodů budou vydány v samostatném článku ve den konání závodu anebo následující den. Doplňkem budou aktuality v Barometru, který se nachází na hlavní stránce vpravo. V případě účasti významnějších českých anebo slovenských zástupců mohou být zveřejňovány jejich tiskové zprávy. Klasifikace jezdců zahrnuje pořadí v první desítce v celkového hodnocení a PRO-AM Cup. Z třídy AM Cup je uvedeno pouze pořadí na stupních vítězů. Čeští a slovenští zástupci jsou zmíněni všichni bez ohledu na pořadí. Úplné hodnocení naleznete na stránkách série Zde (celkové hodnocení ), Zde (PRO-AM) a Zde (AM). Týmy jsou uvedeny všechny. Hodnocení jezdců celkové klasifikace V tomto hodnocení získávali body všichni účastníci, kteří se umístili do desátého místa. Tím mohli být oceněni i soutěžící z jiných tříd (PRO-AM, AM). Naopak účastnící mimo tyto kategorie na rozdíl od dřívějšího členění (s třídou PRO), již nezískali body pokud před nimi skončil někdo z výše zmíněných tříd.
Filip Salaquarda (č. 75, Audi) se zúčastnil celé sezony, body získal pouze v polovině (5.) 24 hodinového závodu a na jeho konci (9.). Ostatní zástupci v klasifikaci celkového hodnocení nezískali žádné body. Z českých jezdců se jednalo o Jiřího Pisaříka (4 podniky, PAM č. 34, Scuderia Praha, Ferrari) a Josefa Krále (24 hodin ve Spa, PAM č. 34, Scuderia Praha, Ferrari). Ze slovenských o Miro Konopku (vše, AM č. 69, ARC Bratislava, Lamborghini) a Zdena Mikuláška (24 hodin ve Spa, AM č. 69, ARC Bratislava, Lamborghini). Hodnocení týmů celkové klasifikace V tomto hodnocení získávali body všichni účastníci, kteří se umístili do desátého místa. Tím mohli být oceněni i soutěžící z jiných tříd (PRO-AM, AM). Naopak účastnící mimo tyto kategorie byly na rozdíl od dřívějšího členění (s třídou PRO), již nezískali body pokud před nimi skončil někdo z výše zmíněných tříd. Nasadil-li tým více jak jeden vůz, byly započítány výsledky nejvýše umístěného.
Prvních bodů se český tým dočkal v 24hodinovém závodě v jeho polovině (5. místo č. 75, 6 bodů) a na jeho konci (9. místo č. 75, 4 body). Poslední dva body vybojoval opět vůz č. 75 v závěrečném podniku na Nürburgringu dokončením na 11. příčce. Hodnocení jezdců PRO-Am
Jiří Písařík se zúčastnil prvních čtyř závodů, navzdory dobré výkonnosti doplácela posádka českého ferrari na účast v kolizích (Monza, Paul Ricard). Jeden bod vybojoval v druhém podniku v Silverstone, zbytek v 24 hodinovém závodě ve Spa. Zde spolu s dalším českým pilotem Josefem Králem bodovali v půlce závodu pátým místem ve třídě, další příděl následoval na konci závodu po dokončení na šesté pozici. Hodnocení týmů PRO-Am
Mezinárodní sestava českého týmu ISR bodovala ve všech podnicích. Největším úspěchem byla druhá příčka na konci 24 hodinového závodu, nejlepší pozice v jeho polovině doplněná sedmým místem po šesti hodinách. Dalšími pódiovými umístěními byla třetí místa v Silverstone a na Nürburgringu. Ani v dalších závodech si smíšená posádka nepočínala špatně, když skončila na čtvrtém místě v závodě 1 000 kilometrů na Paul Richardu a na pátém v Monze. Jeden bod následoval po nejrychlejším kvalifikačním kole ve Velké Británii. Bodové zisky Scuderie Praha jsou shodné s příděly jejího českého zástupce Jiřího Písaříka. První bod v týmovém hodnocení byl připsán po druhém podniku v Silverstone, pět bodů po polovině 24 hodinového závodu (5.), osm bodů v závěru (6.). Hodnocení jezdců Am Cup
Kromě závěrečného podniku, kde byl Konopka sestřelen Stevensem při jízdě na startovní rošt, bodoval slovenský pilot ve všech podnicích. Nejcennější byla třetí místa v Monze a v Silverstone doplněná trojicí čtvrtých míst v průběhu 24 hodinového závodu. Na okruhu Paul Ricard dokončil na šestém místě ve třídě. Bodové příděly Zdena Mikuláška, který se zúčastnil pouze 24 hodinového podniku, jsou shodné s Konopkou. Hodnocení týmů Am Cup
Vyšší počet bodů v porovnání s příděly Konopky byl dosažen na okruhu Paul Richard a během prvního rozdělování bodů ve Spa. Na zbývajících přídělech se projevila účast druhého vozu jedné stáje před slovenským lamborghini. Závěrečné hodnocení seriálu BGTS v klasifikaci jezdců i týmů naleznete Zde. 29. září: doplnění konečných výsledků 10. října: doplnění odkazu na článek s klasifikací seriálu Blancpain GT Series Zdroj: SRO, Formule, Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency Komentáře ke článku
|
Reklama