clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Choreografie na výrobní scéně

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 11.1.2020, 12:05

počet komentářů: 0


Při vyslovení slova choreografie si možná představíme vystoupení moskevského souboru Bolšoj balet nebo Královské baletní školy v Londýně. Existuje však mnoho jiných, méně známých choreografií. Jedna z nich se například odehrává 2300krát denně ve výrobním závodě Seat Martorell. Touto choreografií je výroba každého vozidla přesně podle specifikací zákazníka.

Všechno začíná, jakmile si zákazník nakonfiguruje vůz, který si chce koupit, a svůj vysněný model si objedná u prodejce v některé z více než 80 zemí, v nichž Seat působí. Výrobní závod v Martorellu přijímá každý den tisíce individuálních objednávek na různé modely, které se liší motorem, barvou karoserie i interiéru, souborem asistenčních systémů, stupněm výbavy, čalouněním…

Po zohlednění možností dodavatelů a výrobního závodu vypracujeme plán montáže vozidel pro následující čtyři týdny a zajistíme nezbytné díly. Tento plán je s blížícím se datem výroby rozpracován do nejmenších detailů, abychom měli všechny nezbytné díly a výroba mohla probíhat plynule,“ vysvětluje Juan Vivas, vedoucí oddělení příjmu komponentů od dodavatelů.

Z výlisků, vznikajících v lisovně, jsou v karosárně vyráběny karoserie vozidel. Do nich se vkládá čip, který nese DNA vozu, včetně informací o modelu, stupni výbavy a všech dílech, které bude obsahovat. Od tohoto okamžiku jsou jednotlivé díly dodávány na montážní linku ve správném pořadí a okamžiku. 

Výroba automobilů Seat je vysoce automatizovanou záležitostí

Karoserie procházejí v dalších fázích výroby lakovnou a finální montáží. Rodící se automobily překonají během montáže více než dva kilometry v různých výškách. Díly jsou dodávány k montáži na příslušná pracoviště, a to přesně v okamžiku, kdy jsou zapotřebí. Tímto způsobem lze vyrábět v těsném sledu za sebou různé verze, například červený Leon FR s pravostranným řízením, následovaný modrým vozem Leon ST s volantem vlevo a střešním oknem.

Jednou z věcí, která je pro návštěvníky našeho závodu nejvíce překvapivá, je skutečnost, že nevyrábíme série stejných vozů a každý je odlišný od předcházejícího i následujícího. Systém just-in-time ve spojení s flexibilitou nám umožňuje přizpůsobovat se za všech okolností požadavkům zákazníků,“ zdůrazňuje Juan.

Karoserie je na začátku montážní linky zbavena dveří, aby mohla být vybavena všemi díly. Dveře se pohybují nad vznikajícím vozidlem na samostatném vysokém přepravníku o délce 1,4 kilometru. Automobily postupně začínají nabývat své podoby montáží dvou kilometrů kabelů, přístrojové desky, volantu, řadicí páky, motoru… Do každého vozu se montuje 6000 dílů, to znamená více než 16 milionů komponent pro všechny vyráběné automobily.

Celkem 6600 zaměstnanců má za úkol zajišťovat plynulý a dokonale synchronizovaný průběh celé výrobní choreografie. Pracoviště velmi kvalifikovaných zaměstnanců jsou maximálně ergonomická a efektivní.

Zaměstnanci nejsou trvale na stejné pracovní stanici. Po dvou hodinách se střídají, aby neopakovali stále stejné pohyby. Biomechanická laboratoř Seatu nepřetržitě uskutečňuje výzkum na všech pracovištích s cílem optimalizovat jejich ergonomii, a usnadňovat tak zaměstnancům práci,“ říká Luis Ródenas, kontrolor pracoviště 10 na montážní lince.

 

Zdroj: Seat

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Scheider po dvou letech opět ve světovém rallyekrosu - 30.5.2023
Příznivá doba pro ženy v automobilové branži - 14.2.2021
Seat Leon bude jezdit také na CNG - 12.2.2021
Aby se nám na kruhovém objezdu nezatočila hlava - 3.2.2021
Zkušebna světlometů Seatu připomíná observatoř - 30.1.2021

Reklama