clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Seat slaví sedmdesátiny

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 6.5.2020, 15:10

počet komentářů: 0


Seat se před sedmdesáti lety vydal na vzrušující cestu. Společnost, která postavila Španělsko na kola a demokratizovala mobilitu, byla založena 9. května 1950.

Od tohoto okamžiku až do sobotního 70. výročí zažila společnost Seat hlubokou transformaci a v nečekaných situacích vždy přinášela nová řešení. Společnost se na této cestě plné výzev stala tím, čím je dnes.

Je jedinou společností ve Španělsku, která navrhuje design, konstruuje, vyvíjí, vyrábí a prodává automobily. Je největším průmyslovým investorem do výzkumu a vývoje ve Španělsku, na jehož HDP se podílí 1 %. Seat vyváží 80 % vyrobených vozidel. Společnost s výbornými hospodářskými výsledky je součástí koncernu Volkswagen, předního globálního výrobce automobilů. Seat roste a i nadále nabízí nejlepší řešení pro mobilitu, která usnadňuje lidem život.

Carsten Isensee, předseda představenstva a člen představenstva společnosti Seat, odpovědný za finance a IT, zdůraznil, že „Seat ve své sedmdesátileté historii stále znovu prokazoval svou schopnost vydávat se novými směry a úspěšně překonávat přicházející výzvy. Seat se díky své transformační síle vyvinul z výrobce automobilů v důvěryhodnou technologickou a průmyslovou společnost.

Seat otevřel brány výrobního závodu Zona Franca v roce 1953. V té době vyráběl pět vozů Seat 1400 denně. Po 40 letech produkce ikonických modelů, které se zapsaly do historie značky a mezi něž patří například Seat 600 nebo Seat 127, se společnost rozhodla vybudovat nový, větší a modernější výrobní závod. 

Zpočátku Seat vyráběl jen několik kusů automobilů denně

V roce 1993 tak došlo k převedení výroby z Barcelony do Martorellu. Tento výrobní závod, vybudovaný počáteční investicí 244,5 miliardy peset (1,47 miliardy eur), byl slavnostně otevřen u příležitosti představení druhé generace modelu Seat Ibiza a nového Seatu Cordoba. V Martorellu vznikalo 1500 vozů Ibiza a Cordoba denně.

Společnost Seat má v současnosti tři výrobní centra: Barcelonu, El Prat de Llobregat a Martorell. V současnosti se v nich vyrábějí modely Ibiza, Arona a Leon. Seat kromě toho vyrábí SUV Ateca v České republice, Tarraco v Německu, rodinné MPV Alhambra v Portugalsku a první stoprocentní elektromobil Mii electric na Slovensku. Dodnes bylo vyrobeno celkem více než 19 milionů vozidel Seat.

Seat vyvezl první automobily v roce 1965 do Kolumbie. Od té doby se etabloval jako největší průmyslový exportér, který přispívá téměř 3 % k celkovému vývozu španělské ekonomiky. Vozidla Seat se v současnosti prodávají na tak rozmanitých místech celého světa, jakými jsou Nový Zéland, Mexiko nebo Francouzská Guyana.

Seat prošel v uplynulých 70 letech dynamickým vývojem s exponenciálním nárůstem výroby i vývozu. Například stejný počet vozů, na jejichž výrobu byl dříve zapotřebí celý den, dnes vznikne během tří minut. V porovnání s dvouletou čekací lhůtou na Seat 600 v 50. letech 20. století je možné v současnosti díky službě Fast Lane zakoupit vůz Seat za deset minut pěti kliknutími myši a převzít ho za méně než 21 dnů.

Španělský výrobce automobilů představil v uplynulých 70 letech celkem 75 modelů v různých verzích a generacích, a to včetně řady milníků ve vývoji značky Seat. Jedním z nich byl i Seat 1400, první vůz vyrobený v roce 1953. Další legendou je Seat 600, který se brzy po své premiéře v roce 1957 stal symbolem svobody a mobility. V roce 1984 přišel na scénu první model Seat Ibiza a v roce 1999 byl uveden prodejně neméně úspěšný Seat Leon.

Významný okamžik nastal také v roce 2016. Seat tehdy rozšířil svou produktovou řadu vstupem do segmentu SUV. Po modelu Seat Ateca následovala další SUV Seat Arona a Seat Tarraco. V roce 2019 bylo oznámeno uvedení prvního elektromobilu značky Seat Mii electric.

Nepřetržitě přitom probíhala evoluce a modernizace jednotlivých modelů, která zahrnovala veškeré aspekty technického vývoje automobilu od bezpečnostních systémů až po nejvyspělejší konektivitu. Současnost se nese v duchu velké elektrické ofenzivy v rámci úsilí společnosti Seat o trvale udržitelnější a ekologičtější mobilitu. V letech 2020 a 2021 uvede Seat na trh nové modely s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem, které doplní v současnosti nabízenou verzi vozu Seat Mii.

Mezi ně patří nová rodina modelů Leon s verzí PHEV (externě nabíjitelný hybridní pohon), Tarraco PHEV a nedávno představená Cupra Formentor, která bude rovněž nabízena ve variantě s hybridním pohonem a možností nabíjení z elektrické sítě. Druhým vozidlem společnosti Seat se stoprocentním elektrickým pohonem po modelu Mii electric se stane el-Born.

Modely Cupra byly od uvedení Ibizy Cupra na trh v roce 1996 vždy nejintenzivnějším ztělesněním sportovního charakteru značky. Seat v roce 2018 znovu potvrdil své schopnosti vlastní transformace a vytvořil značku Cupra jako jedinečný projekt, který mu zpřístupní nové trhy a osloví skupiny zákazníků, hledající ještě výjimečnější produkty. Cílem značky Cupra je také přispívat ke zvyšování ziskové marže společnosti Seat. Nová značka si podmaňuje automobilové nadšence a její modely využívající výhody elektrifikace charakterizuje moderní design ve spojení se sportovními výkony.

Automobilka představila po uvedení modelu Cupra Ateca a nové rodiny Cupra Leon nevšední automobil Cupra Formentor, první vůz navržený speciálně pro nejsportovnější značku společnosti Seat a vyráběný v Martorellu. Značka Cupra kromě toho nedávno slavnostně otevřela své sídlo Cupra Garage.

Zatímco ke zrození společnosti Seat došlo s vidinou demokratizace mobility ve Španělsku, v uplynulých letech učinila významné kroky k tomu, aby se stala poskytovatelem služeb v oblastech, které přesahují hranice pouhé výroby vozidel. Seat tím reaguje na jeden z největších trendů budoucnosti, jímž je ekonomika založená na spolupráci, sdílení a trvalé udržitelnosti. Seat se stal v roce 2019 kompetenčním centrem v rámci celého koncernu Volkswagen pro mikromobilitu a vede strategii nových produktů a služeb pro městskou mobilitu. 

Cupra Garage je novým sídlem značky Cupra

Společnost založila strategickou obchodní jednotku Seat Urban Mobility a představila svůj první motocykl Seat eScooter Concept a studii elektrické koloběžky eKickscooter Concept. Tyto produkty doplní na trhu již nabízenou elektrickou koloběžku eXS Kickscooter.

Dalším příkladem schopnosti naprosté transformace je Seat:Code, kompetenční centrum pro vývoj softwaru, založené v roce 2019. Nová laboratoř se zabývá dvěma hlavními oblastmi. Na jedné straně urychluje pokračující digitální transformaci a zvyšování efektivity digitalizací procesů. Na druhé straně se snaží posilovat obchodní modely založené na nových konceptech mobility, konektivity a digitalizace automobilu se zvláštním zaměřením na Seat.

Na počest založení společnosti Seat před 70 lety brzy otevře své prostory Casa Seat v srdci Barcelony, místo pro setkávání, objevování mobility budoucnosti a konání nejrůznějších aktivit. Casa Seat se stane významným místem kulturního života Barcelony.

Seat ve své sedmdesátileté historii vždy usiloval o trvale udržitelný růst a byl hlavní hnací sílou vývoje automobilového průmyslu ve Španělsku. Zatímco v roce 1953 byla výroba spuštěna s 925 zaměstnanci, v současnosti pracuje ve společnosti Seat více než 15 000 lidí. V důsledku multiplikačního efektu vzniklo v návazných odvětvích dalších zhruba 100 000 pracovních míst.

Seat je největším průmyslovým vývozcem ve Španělsku. Z celkového obratu 11,157 miliardy eur v roce 2019 připadalo 81 % (9,041 miliardy eur) na vývoz automobilů a komponentů. Seat Martorell je v současnosti závodem, který vyrábí nejvíce automobilů ve Španělsku. Španělsko je přitom druhým největším výrobcem automobilů v Evropě.

Pozoruhodné jsou také masivní výdaje společnosti Seat na investice a do výzkumu a vývoje. Do této oblasti směřovalo v roce 2019 celkem 1,259 miliardy eur, z toho bylo 27 milionů eur investováno přímo do trvale udržitelných iniciativ ve výrobním závodě Martorell s cílem snižovat emise CO2. Ambiciózní ekologická strategie hodlá do roku 2030 vytvořit v Martorellu výrobní závod s nulovou bilancí emisí oxidu uhličitého.

Společnost Seat jde příkladem také v péči o zdraví svých zaměstnanců a od roku 2017 provozuje podnikové zdravotnické a rehabilitační centrum Cars. Jedinečné lékařské centrum nabízí preventivní vyšetření a zdravotní i rehabilitační péči více než 15 000 zaměstnancům. Lékaři centra poskytují více než 70 000 odborných konzultací ročně.

Seat je již 70 let součástí lidských životů a v náročných obdobích, jakým je i současná krize v souvislosti s onemocněním Covid-19, se snaží podporovat společnost a vycházet vstříc jejím potřebám. Seat během aktuální pandemie spustil rozmanité iniciativy bojující proti viru. Mezi ně patří výroba nejpotřebnějších zdravotnických pomůcek a přístrojů pro nemocnice, například plicních ventilátorů. Tým 150 odborníků vyvinul během několika týdnů prototyp, který využívá ozubená soukolí zhotovená společností Seat metodou aditivní výroby, hřídele a upravený elektromotor ze systému stěračů skla čelního okna modelu Seat Leon. Nakonec bylo vyrobeno více než 600 plicních ventilátorů, poskytnutých nemocnicím v celém Španělsku.

Zdroj: Seat

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Scheider po dvou letech opět ve světovém rallyekrosu - 30.5.2023
Příznivá doba pro ženy v automobilové branži - 14.2.2021
Seat Leon bude jezdit také na CNG - 12.2.2021
Aby se nám na kruhovém objezdu nezatočila hlava - 3.2.2021
Zkušebna světlometů Seatu připomíná observatoř - 30.1.2021

Reklama